Registreren    Inloggen    Forum    Portaal    Zoeken    Help

Forumoverzicht » Carson

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Bericht Geplaatst: 04 apr 2017, 07:10 

Ik heb een nieuwe Carson gekocht met een Zenoah G230rc. De Carson heeft een paar jaar in de doos opgeslagen gestaan met normale omstandigheden. Hij is dus als nieuw. Nu krijg ik hem met geen mogelijkheid aan de praat. Hij slaat niet eens even aan. Ik heb nieuwe pakkingen bij de Isolator gedaan. Deze ook gecontroleerd en ook dat de gaatjes goed zitten. Ik heb ook nog een nieuwe Walbro er op gezet, dezelfde als die er standaard op zit. Van alles met de afstelschroeven geprobeerd. Bougie gecontroleerd en ook een andere. Ik heb de Coil gechecked en ook de afstand met het vliegwiel. Ik heb ook nog de ontsteking uit een zelfde motor gehaald en deze erin gezet. Bougie geeft vonk. Gecontroleerd of er een mengsel in komt. Dit komt er in en na een tijdje proberen loopt het ook de uitlaat uit. Dit allemaal weer schoongemaakt. Helaas doet hij helemaal niets.
Enige wat ik kan verzinnen is dat het vliegwiel onjuist is gemonteerd of dat de krukaslagers lekken.
Iemand een idee voor een richting?

Share on FacebookShare on TwitterShare on MySpace{ SHARE_ON_GOOGLE }
 Profiel  

Bericht Geplaatst: 04 apr 2017, 07:58 

Over het algemeen komen de meeste rijders met de hier onderstaande info een heel eind in de goede richting. Ik zou zeggen: Lees dit aandachtig door en kijk of je hier iets mee kan.
Anders lezen we het wel als het niet gelukt is.

Gr, Danny

http://rclargescale.nl/forum/viewtopic.php?f=18&t=552

Motor starten & afstellen
Starten van de koude motor:
Choke klep van de carburateur of van de luchtfilter geheel sluiten.
Nu op de primer pomp van de carburateur drukken totdat deze geheel gevuld is met benzine.
Trekstarter langzaam aantrekken totdat men weerstand voelt, daarna krachtig door trekken totdat de motor aan wil slaan.
In de regel slaat de motor gelijk weer af.
Nu de chokeklep geheel openen en met de trekstarter door trekken totdat de motor aanslaat.

Starten van de warme motor:
Chokeklep geheel geopend laten staan, een aantal malen op de primer pomp drukken en met de trekstarter door trekken totdat de motor aanslaat.

De basis afstelling:
Deze is in de fabriek ingesteld.
Als door onbekende oorzaak of door het reinigen van de carburateur de beide mengsel schroeven H en L verlopen zijn, moeten deze opnieuw afgesteld worden.
Beide mengsel schroeven H en L voorzichtig en met gevoel geheel indraaien tot de aanslag.
Bij de Zenoah G230RC en G260RC de H schroef 1½ slag en de L schroef 1¼ slag uitdraaien.
Bij de Zenoah G2D type 97 de H schroef 1⅛ slag en de L schroef 1¼ slag uitdraaien.
Bij de Solo-Tuning de H schroef 1¾ slag en de L schroef 1½ slag uitdraaien.
Bij de Solo-Standaard de H schroef 1¼ slag en de L schroef 1¼ slag uitdraaien.

Carburateur afstelling Zenoah G230RC en G260RC
De carburateurfabrieksinstelling voldoet in de meeste gevallen goed, maar voor rijders die gebruik maken van een standaard koppeling hier de afstelling. Dit vanwege de bovenstaande problemen met kapotte bougies. Draai de beide mengschroeven, H en L, voorzichtig helemaal in tot je de aanslag voelt. Draai vervolgens de H schroef, 1,25 slag ,en de L schroef 1,5 slag open, start vervolgens de motor en stel het stationair toerental met de bijbehorende schroef met grote veer, af naar wens. Het inrijden, doe dit met een gevarieerd toerental, maar vermijd langdurige hoge toerentallen! , doe dit gedurende de eerste twee tankvullingen. Mocht het zo zijn dat de motor begint in te houden, draai dan de H schroef één kwart slag open.
Na de inloopperiode kan het zijn dat de motor opnieuw moet worden ingesteld, voor het afstellen van het toptoerental is het belangrijk dat de motor op bedrijfstemperatuur is. Ga als volgt te werk; rijdt een paar rondjes en draai de schroef waar de H bij staat een kwart slag in ,herhaal deze procedure totdat de motor begint in te houden. Draai vanaf dit punt de schroef weer een kwart slag open, dit is de afstelling die onder normale omstandigheden uitstekend voldoet. Wanneer tijdens het rijden de pompbal van de carburateur begint leeg te raken word de motor te warm, dan verdampt de benzine al in de carburateur voordat deze de cilinder bereikt, in vaktermen heet dit “vapor lock”. De oplossing hiervoor is om, wanneer dit van toepassing is, de achterruit en de zijruiten te verwijderen zodat de motor voldoende koeling krijgt. Wanneer hiermee het probleem niet is opgelost zal de motor bovenin, de H schroef, iets rijker gezet moeten worden, telkens weer een 1/8 slag open draaien.
Voor al deze afstellingen geld dat het richtlijnen zijn, dit kan per motor verschillen. Verander de instellingen met beleid en ga met stapjes van 1/8 slag te werk, indraaien geeft een armer, uitdraaien een rijker mengel. Het stationair toerental kun je dan weer bijregelen door de stationairschroef in, (hoger toerental), of uit, (lager toerental), te draaien.

Carburateur afstelling Zenoah G2D
De carburateurfabrieksinstelling voldoet goed voor het inrijden, dit gedurende één tankvulling. Daarna kan de stationairschroef, de grote schroef met veer, volledig worden ingedraaid. Start daarna de motor en stel het stationair toerental af met de onderste mengschroef waar de bij staat, indraaien geeft een hoger toerental, uitdraaien een lager toerental. Voor het afstellen van het toptoerental is het belangrijk dat de motor op bedrijfstemperatuur is. Ga als volgt te werk; rijdt een paar rondjes en draai de schroef waar de H bij staat een kwart slag in, rijdt weer een paar rondjes en herhaal de procedure totdat de motor begint in te houden. Draai vanaf dit punt de schroef weer een halve slag open, dit is de afstelling die onder normale omstandigheden uitstekend voldoet. Wanneer tijdens het rijden de pompbal van de carburateur begint leeg te raken word de motor te warm, dan verdampt de benzine al in de carburateur voordat deze de cilinder bereikt, in vaktermen heet dit “vapor lock”. De oplossing hiervoor is om de achterruit en de zijruiten te verwijderen zodat de motor voldoende koeling krijgt. Wanneer hiermee het probleem niet is opgelost zal de motor bovenin, (de H schroef), iets rijker gezet moeten worden, (telkens weer een 1/8 slag open draaien). Wanneer zich vapor lock heeft voorgedaan zal de motor eerst moeten afkoelen alvorens deze weer gestart kan worden, deze afsteltips gelden voor alle G2D Zenoah types.

Carburateur afstelling Solo en Solo Tuning
Ook Solo motoren moeten inlopen volgens de volgende procedure. Het instellen van de carburateur is iets gecompliceerder dan bij Zenoah. De fabriekscarburateurafstelling ,VERANDER DIT NIET !, voldoet tijdens het rustig! inrijden van de eerste twee tanks, Solo motoren hebben een strakke passing en hebben voldoende tijd nodig om te “zetten”, het duurt zeker 15 á 20 draai uren voordat het maximale vermogen aanwezig is. Tussen de eerste twee tankjes is het raadzaam de moter volledig te laten afkoelen. Daarna kan worden begonnen met het afstellen van de carburateur; draai de stationairschroef, (die grote zonder veer), helemaal in en draai deze vervolgens weer 1,5 slag open. Start daarna de motor en stel het stationair toerental af met de schroef waar de L bij staat, uitdraaien geeft een lager toerental, indraaien een hoger toerental, zorg dat de motor rustig en gelijkmatig “rond” loopt. Voor het instellen van het hoog toerental moet de motor op bedrijfstemperatuur zijn. Draai de schroef waar de H bij staat telkens een kwart dicht totdat de motor slecht accelereert en begint in te houden, vanaf dat punt de schroef een halve slag open draaien. Het maximale toerental mag kortstondig onbelast de 19.500 tpm. niet overschrijden !, laat u bij twijfel dit controleren bij een erkende FG dealer. Bij extreme temperatuurverschillen dient die schroef te worden bijgesteld, bij hogere temperaturen een kwart uitdraaien bij lagere een kwart slag in. Dit zijn alleen maar basisafstellingen en kunnen bij diverse motoren afwijken. Verder moet bij Solo motoren om de 5 draai uren de zuigerveer vakkundig worden vervangen, anders is motorschade onvermijdelijk

Afbeelding

Wat te doen:

Als de motor bij het gas geven inhoudt dan loopt de motor onderin te arm, in dit geval moet de L schroef iets uitgedraaid worden.
Komt de motor langzaam stotterend en met sterke rook ontwikkeling op gang, dan staat de motor onderin te rijk en moet de L schroef worden ingedraaid. Als de L schroef nagesteld moet worden doe dit dan elke keer met niet meer dan een ¼ slag, totdat de motor onderin goed oppakt.
Om het top toerental af te stellen moet de achterkant van de auto opgetild worden zodat de achterwielen vrij zijn van het asfalt, daarna kortstondig volgas geven. Nu kan gecontroleerd worden of de motor volgas te rijk loopt dan maakt deze een 4 takt geluid(stotterend) en dat gaat meestal gepaard met een sterke rook ontwikkeling, als dit het geval is de H schroef steeds met een ¼ slag indraaien totdat de motor zijn top toerental bereikt, als de motor te arm loopt bovenin dan de H schroef uitdraaien
Als laatste wordt het stationair toerental afgesteld met de stationair afstelschroef zodat de auto op zijn plaats blijft staan als de motor stationair draait.

Opgelet:

De motor mag maar kortstondig onbelast op het top toerental gehouden worden om schade te voorkomen.

Don't let out the Elec: smoke......

Profiel  

Bericht Geplaatst: 04 apr 2017, 15:33 

word de bougie wel vochtig{met brandstof}???.

als de bougie er uit is trek rustig aan het trekstarter koord, loopt hij schrapend/of heel soepel.

en eventueel wissel eens de bougie met een andere.
heb zelf ook ooit eens een nieuwe in mijn motor gezet, die was al defect nieuw uit het doosje.
misschien handig voor een forum bewoner eens mee te zien, dus even je woon plaats er bij zetten.

ik hoop voor je dat je het vind.

Profiel  

Bericht Geplaatst: 04 apr 2017, 17:28 

dank voor de tips. ik had ze allemaal al geprobeerd en helemaal niets......best frustrerend.
ik zal morgen nog nieuwe bougies kopen om het te proberen maar heb er al drie geprobeerd waarvan 1 nieuwe en twee werkende in andere 23 cc.
Zo niet dan zal ik toch denk ik het vliegwiel moeten checken qua timing.

Profiel  

Bericht Geplaatst: 10 apr 2017, 07:59 

nou ik heb nog wat uurjes eraan besteed.....en de frustratie is nu heel hoog. Even opgesomd wat ik allemaal heb gedaan:

- Nieuw uit de doos heb ik geprobeerd te starten. Helemaal niets. Benzine netjes in de Carb gepompt. Toen heb ik de H & L instelschroeven voorzichtig helemaal ingedraaid en daarna de 1 3/8 en 1 1/4 setting gedaan. vele pogingen gedaan. Ook de bougy eruit, paar x getrokken en daarna weer de bougy erin. Helemaal niets

- Toen heb ik de vonk gecontroleerd. Voelers tussen vliegwiel en coil. Dit was ok. Vonk zag er ook goed uit. Ook andere bougy erin gedaan. Vele, vele malen geprobeerd maar helemaal niets.

- Nieuwe Coil uit andere (zelfde engine) erin gezet en op juiste ruimte tov vliegwiel gedaan. vele, vele malen geprobeerd maar niets.

- Toen de CArb eraf gehaald en goed gecontroleerd. Ook de onderdruk gaatjes en de pakkingen. Niets bijzonders kunnen vinden. Carb weer teruggezet maar niets...

- Toen een nieuwe Carb erop gezet met nieuwe pakkingen. Hiermee ook van alles geprobeerd maar helemaal niets.

- Als laatste heb ik alles nogmaals eraf gehaald (CArb, Coil & Isolator) en alles goed bekeken. Ook een nieuwe Isolator nog erbij gehaald. Alles in elkaar gezet en afgesteld zoals het hoort. Maar helemaal niets.

Ik ben heel lang bezig geweest met de afstelschroeven en gekeken of er benzine komt. Er komt benzene in de cylinder en na de schroeven heel open te zetten zelfs in de uitlaat. Uiteraard de cylinder helemaal leeg gemaakt en nogmaals en nogmaals geprobeerd. Maar niets.

Gisteren laatste poging gedaan en uiteraard niets.......wat wel opviel dat als ik het luchtfilter eraf haal dat er na een paar x trekken wat benzine aan de bovenkant van de CArb eruit komt.

Ik heb ook al met de winkel overlegd en ze bergijpen het ook niet.

Het enige wat ik kan verzinnen dat er een verkeerd vliegwiel op zit en daardoor de timig volledig verkeerd is of anders een fabricage fout ergens.

Profiel  

Bericht Geplaatst: 10 apr 2017, 20:15 

Ik vind dit ook wel erg raadselachtig.
Het enige wat ik op dit moment kan bedenken is dat misschien de zuigerveer verkeerd om zit.
Maar ik weet niet of daardoor de motor niet aanslaat als die verkeerd om zou zitten.
Als het goed is moet de opening richting de uitlaatpoort zitten. Maar dit weet ik allemaal niet zeker.
Dacht het ergens gelezen te hebben.
Zelf heb ik nog nooit een motor open gehad.

Profiel  

Bericht Geplaatst: 10 apr 2017, 21:09 

Ik zou een andere carb proberen, dan kun je dat ook uitsluiten

-Chung Yang 26cc, DDM Dominator v2 Silenced, Spektrum DX4C
https://www.youtube.com/user/bastiaanmans

Profiel  

Bericht Geplaatst: 11 apr 2017, 07:10 

Heeft hij al gedaan. Staat in de begin post.

Profiel  

Bericht Geplaatst: 11 apr 2017, 19:25 

Ron, kom er maar in :)

Profiel  

Bericht Geplaatst: 13 apr 2017, 20:25 

Het zijn vaak de kleine dingen die verkeerd zijn.
Vertel eerst maar eens hoe de slangen van de tank zijn aangesloten.
Welk luchtfilter zit erop?
Zit er een choke op het luchtfilter.
Of trekt de tank vacuüm?
Met de motor zelf lijkt mij niks mis,,,,,

Maak anders eens wat foto's van de motor.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Forumoverzicht » Carson